مخزن سپتیک

۱۹ بازديد

مخزن سپتیک  چیست؟ اطلاعات کلی.

در منازل شخصی و ویلاهایی که قابلیت اتصال به شبکه مرکزی فاضلاب را ندارند، جهت انباشت و تصفیه فاضلاب از مخزن سپتیک  استفاده می گردد. در واقع مخزن سپتیک یکی از این تصفیه خانه هاست که فاضلاب آن در یک گودال تصفیه می شود. تجزیه و تصفیه با فیلتراسیون زیرزمینی، بدون دسترسی به اکسیژن انجام می شود. سپتیک تانک بدون استفاده از برق کار می کند.

مخزن سپتیک - فاضلاب مستقل

اصل عملکرد فاضلاب مستقل ( مخزن سپتیک ) ساده است. فاضلاب از طریق لوله ها به داخل یک مخزن جریان می یابد. ذرات نامحلول در پایین قرار می گیرند. آب تحت تأثیر یک باکتری هوازی که در مخزن سپتیک زندگی می کند و از رسوبات تغذیه می کند، تصفیه و تجزیه می کند. در طی تخمیر متان آزاد می شود که از طریق لوله خارج می شود. در نتیجه این فرآیند، 50 تا 75 درصد فاضلاب از ناخالصی ها پاک می شود. بقیه را برای تمیز کردن نهایی به درون میدان زهکشی و تخلیه می ریزند. رسوب حل نشده که همان لجن ها یا سرباره های هستند در کف مخزن باقی می ماند. به طور دوره ای، سپتیک تانک با استفاده از دستگاه فاضلاب تمیز می شود. فرکانس تمیز کردن بستگی به شدت استفاده مستقل از فاضلاب دارد. برای بهبود کیفیت تصفیه فاضلاب، فیلتر زیستی در سپتیک تانک تعبیه شده است. اغلب، خاک رس منبسط شده نقش یک فیلتر را بازی می کند. هنگام استفاده از بیوفیلتر، درصد تصفیه فاضلاب افزایش می یابد و به 90 درصد حجم کل می رسد. پس از تمیز کردن، آب با باکتری های هوازی وارد میدان تخلیه می شود و در آنجا بیشتر تصفیه می شود. این فرآیند با تعامل با اکسیژن انجام می شود. در این حالت، تجزیه ذرات باقی مانده در آب رخ می دهد. تمیز کردن نهایی زمانی اتفاق می افتد که مایع در خاک رها شود. فیلتراسیون زیرزمینی ساخت لوله های سوراخ دار در طول زمین است. در امتداد محیط لوله با شن و ماسه اندود شده است.

انواع سیستم های هیدرولیک :

سپتیک تانک ها بسته به ویژگی های طراحی به چند نوع تقسیم می شوند:

طبق اصل عملیات، مخازن سپتیک با فیلتراسیون خاک، تصفیه بیولوژیکی، ذخیره سازی متمایز می شوند. با توجه به مواد تولید، مخازن سپتیک از پلاستیک، آجر، آهن ، حلقه های بتنی ، فلز ساخته شده است. با توجه به روش نصب، سپتیک تانک ها به دو دسته عمودی و افقی تقسیم می شوند.

فاضلاب های مستقل در سطح یا زیر زمین قرار دارند. سپتیک تانک ها می توانند از یک، دو یا چند محفظه تشکیل شوند. در هر اتاق، نوع خاصی از خاک تمیز می شود. انتخاب نوع سپتیک تانک به عوامل مختلفی بستگی دارد: مکان، شدت استفاده، تعداد افراد ساکن، مصرف آب. فاضلاب های مستقل انباشته شده ناکارآمدتر هستند. فاضلاب در آنها جمع می شود و نیاز به تمیز کردن مداوم با کمک دستگاه فاضلاب دارد. برای یک خانه خصوصی که در آن در تمام طول سال زندگی می کنند ، یک فاضلاب مستقل با تصفیه خاک یا تصفیه بیولوژیکی انتخاب کنید. در همان زمان، یک مخزن با حجم زیاد ساخته شده از مواد بادوام انتخاب می شود. سپتیک تانک های بتن مسلح اغلب انتخاب می شوند. آنها قوی، بادوام و ارزان هستند. از باکتری ها برای کاهش دفعات تمیز کردن سپتیک تانک با ماشین های فاضلاب استفاده می شود. آنها به تجزیه ذرات در فاضلاب کمک می کنند.

مزایا و معایب

مزایای فاضلاب مستقل:

  • سهولت بهره برداری و نگهداری.
  • تصفیه فاضلاب کارآمد.
  • سهولت نصب.
  • صرفه جویی در هزینه بکسل کامیون فاضلاب.
  • صرفه جویی در فضا (با نصب زیرزمینی کانتینرها).

معایب سپتیک تانک:

نصب در خاک رسی ممنوع است .

نصب در مناطقی که آب زیرزمینی نزدیک است ممنوع است.

در حالت اول، آب در لایه های رسی جمع می شود بدون اینکه از ناخالصی ها پاک شود.

با یک مکان باریک آب های زیرزمینی، فاضلاب بهداشتی زمان تمیز کردن کامل را نخواهند داشت، که بر اکولوژی محیط زیست تأثیر منفی می گذارد. برخی از انواع سپتیک تانک ها مجاز به استفاده در زمین های رسی و با سطح فاضلاب بالا هستند. در این مورد ، لازم است یک ایده روشن داشته باشیم. به ویژه، آنها شامل نوع انباشته فاضلاب هستند که زباله های آن فراتر از مخازن نمی رود.

نصب تصفیه خانه ( نصب مخزن سپتیک ) :

نصب سپتیک تانک ساده است، بنابراین می توانید خودتان این کار را انجام دهید. این فرآیند در چند مرحله متوالی به شرح زیر انجام می شود:

1-ساخت گودال .

اندازه گودال به حجم مخزن سپتیک بستگی دارد. این پارامتر به میزان تخلیه روزانه فاضلاب بستگی دارد که با حاشیه 20٪ سه برابر می شود. حجم محفظه اول برابر با حجم زهکش است. اندازه اتاق دوم 70 درصد کوچکتر از ظرفیت محفظه اول است. یک مخزن سپتیک در عمق 2.5-3.0 متر قرار دارد (ارزش بستگی به نوع خاک، ویژگی های زمین دارد). لوله سرریز از محفظه اول به اتاق دوم در ارتفاع 80 سانتی متری از پایین قرار می گیرد.

2-ساخت قالب داخلی .

این فاز در حین ساخت یک مخزن سپتیک بتنی انجام می شود. فرم با توجه به ابعاد مخزن سپتیک آینده تنظیم می شود. نقش جداسازی توسط سه راهی به طول 10 سانتی متر انجام می شود. لبه بالایی قطعه 3-5 سانتی متر زیر لوله تخلیه نصب شده است.

3-پر کردن دیوارهای مخزن با بتن .

بتن در لایه ها ریخته می شود. هر لایه با دقت فشرده می شود، علاوه بر این با سنگ تقویت می شود. قبل از ریختن لایه بعدی باید صبر کنید تا لایه قبلی کاملا خشک شود. برای لوله تخلیه باید سوراخی در دیوار ایجاد شود. پارتیشن به طور همزمان با ساخت دیواره های سپتیک تانک جریان می یابد. در نتیجه یک ساختار یک تکه به دست می آید. برای افزایش استحکام، فاضلاب با اتصالات فلزی تقویت می شود. شن یا سنگ خرد شده از کسری ریز به سیمان اضافه می شود. پس از ریختن، مخزن سپتیک به مدت 3-4 روز باقی می ماند تا کاملا خشک شود.

4-تنظیم سقف .

بالای سقف سپتیک با عرشه چوبی تقویت شده با فلز پوشانده می شود. علاوه بر این، کف مخزن کاملا سفت و محکم می گردد.  فرم در امتداد محیط مخزن ساخته شده است. یک لوله تهویه به قطر 5-10 سانتی متر در درب اتاق دوم تعبیه شده است. باید در ارتفاع 2-3 متری از سطح زمین بلند شود. در همپوشانی محفظه اول، یک سوراخ برای درب باقی مانده است. همپوشانی ها به ضخامت 15 سانتی متر ریخته می شوند و از بالا با خاک پوشانده می شوند. هنگام ساخت مخزن سپتیک از مخازن ساخته شده از حلقه های پلاستیکی، فلزی یا بتن مسلح، فرآیند نصب ساده می شود. در مرحله اول گودالی با اندازه مناسب تهیه می شود. بعد، مخازن آماده در گودال نصب می شوند که توسط یک لوله سرریز به هم متصل می شوند. مرحله آخر نصب روکش و لوله تهویه است. برخی از صاحبان خانه های خصوصی از لاستیک های قدیمی یک مخزن سپتیک درست می کنند. به طور کلی ساخت سپتیک تانک فرآیند سختی نیست. اما هنگام انجام، لازم است حجم و تعداد ظروف به طور دقیق محاسبه شود، تا محل آن مشخص شود. نصب یک سیستم فاضلاب مستقل در فاصله 20 متری از ساختمان مجاز است. اثربخشی تصفیه کنندگی مخزن سپتیک بستگی به استفاده از باکتری، بیوفیلتر دارد. انواع مختلفی از باکتری ها وجود دارند که با تجزیه برخی مواد زائد زندگی می کنند. مدل های ویژه سپتیک تانک ها فاضلاب را تا 100 درصد تصفیه می کنند که امکان استفاده در مزرعه را فراهم می کند. تماس با آب های طبیعی باعث آلودگی نمی شود. زندگی در خارج از شهر، هر فرد می خواهد خود را با راحتی زندگی کند. آب گرم و سرد، وجود برق و گاز. همچنین فاضلاب. هنگام طراحی خانه ها، باید زمان زیادی را به سیستم های آبرسانی و نحوه خروج آن از خانه، یعنی فاضلاب اختصاص داد. حفر یک گودال که پس از چند سال نیاز به تصفیه و پمپاژ دارد، برای هر صاحب خانه یک کار مشکل ساز و پرهزینه است. این است که در مراقبت از کسانی که می خواهند شرایط زندگی راحت ، مخازن سپتیک توسعه یافته است. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت سازآب مراجعه نمایید.


تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد